Allt utom en årskrönika

Jag ska bespara er en årskrönika i årets sista nyhetsbrev. Årskrönikor är en trend jag inte hoppas följer med oss, varken till 2019 eller åren framöver. Istället blickar jag framåt och väljer att lyfta tre saker som vi kommer att se mer av under nästa år.

Skammandets återkomst
Det har länge ansetts vara kontraproduktivt att prata om miljö och klimat med alltför negativa scenarion och att peka finger åt de som inte lever tillräckligt hållbart. Under 2018 har vi sett det här vända och nästa år gissar jag att tålamodet är slut. Istället för att prata klimatsmart  börjar det pratas om klimatkorkat. Påverkansgrupper driver utvecklingen med att hänga ut framför allt företag som agerar klimatvidrigt men även privatpersoners beteenden. Huruvida det är produktivt eller inte får framtiden utvisa.

Lägerelden fortfarande den heliga graalen
Med fler kanaler, tjänster och appar är vårt sug efter lägereldar större än någonsin. Det är helt enkelt mysigare att titta på exempelvis Idol samtidigt som alla andra än att se det i en playtjänst efteråt. Folkliga lägereldar har länge saknats i den digitala världen men under 2019 kommer vi se dem på bred front. Appen Primetime som är ett direktsänt frågesportspel har omkring 100 000 svenskar som loggar in klockan 20.00 och påbörjar spelet varje kväll. Snart kommer du vara en av dem.

Minskat journalistiskt oberoende
Mediehusen famlar fortfarande efter att hitta fungerande affärsmodeller vilket resulterar i fler och fler tveksamma lösningar. Ett av många exempel är Aller Medias köp av den stora pr-byrån Narva i våras. Kommer det innebära att Narvas kunder får in sina uppdragsgivares nyheter enklare i Allers tidningar och plattformar? Att riskera sitt oberoende för intäkter är en kortsiktig lösning som varken gynnar media eller allmänheten på sikt.

canan yasar