Halebop Creative Call

Skärmavbild 2019-03-26 kl. 10.52.39.png

Utmaning
Halebop är mobiloperatören med Sveriges mest nöjda kunder (i hela nio år av elva, enligt SKI). De insåg tidigt att mycket av den kommunikation som de gjorde inte väckte tillräckligt mycket engagemang hos målgruppen. Samtidigt insåg Halebop att målgruppen själva är duktiga på att skapa engagerande innehåll, men medan unga kreativa har hittat sätt att nå ut med sitt arbete så kämpar företag med att hitta sätt att nå dem. Vi behövde hitta en lösning som möjliggjorde för Halebop att komma nära målgruppen och få dem att skapa och bygga varumärket tillsammans med oss.

Lösning
Co-creation är en stor del i Halebops DNA och som svar på det ihop med utmaningen tog vi fram en arbetsprocess som vi döpte till Creative Call. Det är en typ av kreativ stafett där vi varje månad låter en ung kreatör skapa åt, och med, Halebop. De får göra det som de gör bäst inom sitt skapande – en kortfilm, en vernissage, en klädkollektion etc. I Halebops egna kanaler får vi sedan följa skapandeprocessen. Vi har sedan i höstas haft med fotografer, muralmålare, komiker, regissörer och klädskapare.

Resultat
Arbetet är pågående och formas organiskt utefter de kreatörer som medverkar. Genom Creative Call bygger vi relationer med målgruppen och stärker Halebops varumärke. Samtidigt som det skapar publicitet och uppmärksamhet ger det också innehåll till Halebops egna kanaler. Creative Call har även resulterat i att de medverkande kreatörerna fått fler uppdrag av Halebop och fortsätter på så sätt att vara med och skapa varumärket.

Läs mer på halebop.se/creativecall

canan yasar