SF Bio / Filmstaden

filmstaden.png

Utmaning
Hösten 2018 skulle dåvarande SF Bio byta namn till Filmstaden, och i samma veva byta ut sin klassiska ljudvinjett. Den gamla vinjetten var en betydelsefull del av SF Bios identitet och hade funnits med så länge någon av biobesökarna kunde minnas. När den nu skulle ersättas komponerade man fram tre nya vinjettförslag att välja mellan, men med vetskapen att många skulle ha svårt att omfamna något annat än den gamla vinjetten.

Lösning
För att göra övergången till den nya vinjetten till ett roligt projekt som inkluderade alla SF Bio-besökare införde man en tävling. Hela landet bjöds in till att själva vara med och bestämma hur framtidens bio skulle låta. Genom en omröstning på Filmstadens hemsida kunde biobesökarna själva gå in och rösta fram vilket av de tre alternativen de helst ville höra under sina biobesök. På Obeya genomförde vi en klassisk pr-bearbetning för att skapa uppmärksamhet kring tävlingen och i förlängningen också den nya fas SF Bio nu gick in i.

Resultat
Nyheten om tävlingen och vinjettbytet engagerade publik över hela landet och blev en stor snackis. Pressklippen resulterade i 5657700 läsare och tittare, bland annat från SVT Kulturnyheter och Breaking News på Kanal 5.

canan yasar