Livepodd med Dumma människor för Röda Korset

livepodd2.png

Utmaning
Svenska Röda Korsets julkampanj 2018 tog sitt avstamp i det psykologiska fenomenet “selektiv perception”. Hur kommer det sig att vi kan sträcktitta på krigsfilmer men blunda för det som sker i Jemen? Varför ser vi bara det vi vill se? Reklamfilmen gjordes som en trailer för en riktig långfilm, “The Aid – Ett krigsdrama du kan påverka”. Obeyas roll var att skapa pr och uppmärksamhet kring kampanjen och Röda Korsets arbete som i förlängningen skulle leda till insamlade pengar.

Lösning
Förutom traditionell pressbearbetning bjöd vi in till en livepodd, ett populärt format där poddar spelas in inför publik och som sedan klipps ihop och läggs ut som en vanlig podd. Tillsammans med Lina Thomsgård och författaren och psykologen Björn Hedensjö, som står bakom podden “Dumma människor” bjöd vi in till en poddkväll på Teater Norra Brunnsgatan i Stockholm.

Eftersom poddens kärna är att undersöka vad forskningen säger om mekanismerna bakom mänskligt beteende passade den väl in i det här sammanhanget. Dessutom hade podden bara funnit i några månader, var på väg uppåt mot ett stort antal lyssnare och redan hunnit bli nominerad till priser.

Resultat
Flera artiklar i lokalmedia och en fullsatt teater kom för att lyssna live på podden som lyfte just selektiv perception. Samma dag som livepodden hölls medverkade en representant från Röda Korset och Björn Hedensjö i TV4 Nyhetsmorgon för att prata om krigszoner och selektiv perception. Podden lades sedan ut som vanligt och hade över 30 000 lyssnare. Här kan du lyssna på avsnittet.


canan yasar