Awwwktivist för Djurens Rätt

Utmaning
I Sverige utförs fortfarande plågsamma djurförsök, cirkusar tillåts använda elefanter och oönskade husdjur dumpas i skogen. Djurens Rätt arbetar för en värld där djur respekteras men är beroende av frivilligt stöd för att kunna utföra sitt arbete. Inför julen 2017 ville organisationen därför värva fler medlemmar till organisationen.

Lösning
Vår kompisbyrå Bloomy tog fram kampanjen Awwwktivist, baserat på det ljud folk tenderar att ge ifrån sig när de ser något gulligt. I anslutning till detta tog vi ett nytt grepp på influencer marketing och riktade oss mot djur. Pr-kampanjen fokuserade på personliga julklappar, i form av bland annat tryckta tygkassar och namnskyltar, till influencers med djur och faktiska djurinfluencers. Mottagarna kunde med sina gåvor visa att de nu var så kallade ”awwwktivister” och uppmuntra sina följare att också bli det.

Resultat
De personliga julklapparna resulterade i ett inlägg på lifestylebloggen fokis.se och sju Instagram-inlägg, både i ordinarie flödet och på Instagram stories. Bland de som postade fanns influencern Sandra Beijer med hunden Milla och det populära djurkontot Life of Mill. Den totala räckvidden var 320 273.

canan yasar