Blodig orättvisa för ActionAid

Utmaning
Trots att mens är grunden till allt mänskligt liv leder den till enorma orättvisor. Över 1 miljard av världens kvinnor saknar tillgång till toalett och var tredje skola i världen saknar toalett. Mensskyddet är så mycket mer än ett paket bindor; det är nyckeln till hälsa, skolgång och i längden ett mer jämlikt samhälle. Efter att under många års tid haft en get som frontfigur för sin gåvoshop ville ActionAid inför julen 2017 flytta fokus till det arbete organisationen gör för kvinnor världen över. Genom att ersätta geten med mensskyddet ville man belysa mensfrågan runtom i världen, och hur viktig den är ur ett jämställdhets- och utvecklingsperspektiv.

Lösning
Vi ville uppmärksamma att 88% av världens kvinnor saknar tillgång till ordentliga mensskydd och istället tvingas använda exempelvis löv, smutsiga trasor, gamla strumpor och tidningspapper. Därför skickade vi en box innehållandes just detta till ett flertal influencers med liknande typ av engagemang och värderingar som ActionAid. Dessutom skickade vi digitala kit med material som influencers själva kunde publicera i sina kanaler under #rödadagar, för att belysa att det i juletid – precis som resten av året – finns kvinnor som genomlever en blodig orättvisa.

Inför Internationella mensdagen den 28 maj, ungefär ett halvår senare, blåste vi på nytt liv i frågan och följde upp julens kampanj genom Världens viktigaste #toaselfie. På så vis kunde vi nyttja något så vardagligt som toaselfien till något så viktigt som bristen på toaletter. Influencers fick klistermärken märkta ”Det här är världens viktigaste #toaselfie” att fästa på sina telefoner. På en av Stockholms mest populära klubbar, Trädgården, satte vi upp toalettspeglar med samma budskap. Vi bearbetade också Facebook-grupper med engagemang för jämlikhet, kvinnor och deras hälsa.

Resultat
Kampanjen #rödadagar lyftes i ett ordinarie Instagram-inlägg och 45 Instagram stories-inlägg hos 11 olika konton, däribland rapartisten Silvana Imams och podcasten Raseriets konto. Totalt blev räckvidden på Instagram 1 258 200. Raseriet dedikerade även ett helt poddavsnitt åt att prata om mens. Komikern Clara Henry, som har skrivit en bok om mens, intervjuade ActionAids generalsekreterare Ingela Holmertz under en livesändning på sin Instagram.

Speglarna med branding för Världens viktigaste #toaselfie nådde ut till alla Trädgårdens besökare under sista helgen i maj, då Internationella mensdagen ägde rum. Information om kampanjen och dess livsviktiga syfte publicerades i Facebook-grupper som Beauty and Bullshit, Gränslös, Skamlös, Hejdlös och StreetGäris. Komikern och skådespelerskan Bianca Kronlöf publicerade en #toaselfie med budskapet på sitt Instagramkonto, precis som föräldrakontot Hormoner och Hemorrojder.


canan yasar