Oatly <3 I nöd och lyft

Skärmavbild 2019-03-26 kl. 16.30.21.png

Utmaning
Hur vår kost påverkar klimatet är ett samtalsämne som tar allt mer plats i vår vardag. I samband med att Oatly skulle lansera tre nya varianter av sin havredryck; lätt, mellan och DeLuxe, ville de nå ut till en målgrupp som kanske inte vanligtvis använder deras produkter. Därför vände de sig till oss som agenter åt influencerparet Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström. Brita har under många år av sitt liv ätit vegetariskt, men Kalle har istället sagt att hans kropp ”är byggd för att äta laktos”.

Lösning
Vi sydde ihop ett samarbete mellan Oatly och paret Zackari Wahström, där Brita utmanade Kalle att under fyra veckor skulle byta ut hemmets alla laktosprodukter mot Oatlys havrebaserade produkter. Utöver kravet på att använda Oatlys produkter fanns inga andra kostrestriktioner, familjen kunde med andra ord äta kött som vanligt. Under samarbetsperioden agerade Brita som den upplysta, undervisande rösten i hushållet medan Kalle istället ställde sig mer skeptisk till den nya livsstilen. Förhållningssättet uppmuntrades av Oatly som sällan söker den traditionella vägen i sin marknadsföring.

Skärmavbild 2019-03-26 kl. 16.28.20.png

Resultat
Paret lyfte utmaningen i två avsnitt av sin podcast I nöd och lyft, två inlägg på Instagramkontot @inodochlyft och Instagram stories på @kallewahlstrom, med en räckvidd på cirka 150 000. Följarna fick, genom dessa avsnitt och inlägg, kunskap om allt från hur laktos påverkar kroppen till skillnaden i växthusgasutsläpp mellan en liter havredryck och mjölk. Under utmaningen sparade familjen in totalt 42 kg CO2e (utläses ”koldioxidekvivalenter”) vilket var 80% mindre CO2e än om de ätit som vanligt, det vill säga produkter med komjölk. Det innebär att paret rent klimatmässigt skulle kunna ha en extra person i familjen som äter, om de utesluter mejeri.

canan yasar