Obeya Academy

 
 

Obeya erbjuder öppna kurser under hösten för dig som vill vässa dina kunskaper inom kommunikation, lobbying och opinionsbildning.

 

Normkritisk kommunikation

lujia-zhang-530126-unsplash.jpg

En kurs om hur du kan påverka de strukturer som finns i samhället med hjälp av inkluderande kommunikation. Hur kan du bredda din målgrupp, undvika att göra fel, hitta nya affärsmöjligheter och få fler i samhället att känna sig inkluderade. Handfasta tips och strategier på hur du kan bli medveten om de normer som finns och bryta mot dem för att kunna kan skapa kommunikation som ligger rätt i tiden.

Kursinnehåll
- Introduktion. Vad är egentligen normkritik?
- Normalisera vs objektifiera – hur undviker vi fällor?
- Varför representation spelar roll.
- Do’s & Dont’s

Passar dig som är kommunikatör och vill lära sig mer om hur din organisation kan bli bättre på inkluderande kommunikation. Hur du kan bredda din målgrupp, utöka din affär och vara med och bidra till ett bättre samhälle.

Datum: 5 september, 9.00–12.00. Kursen ges också den 14 november, 9.00–12.00. Frukost ingår.
Antal deltagare: För att få en bra dynamik i gruppen ser vi att det är minst fem deltagare och max tio.
Kursavgift: 6 000 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor innan kurstillfälle debiteras hela kursavgiften.

Kursledare: Canan Yasar, kreativt ansvarig på Obeya. Har arbetat med pr i över tio år, suttit i både svenska och internationella jurys för tävlingar inom pr. Grundare av nätverket All of us vars syfte är att stötta och belysa mångfald inom kommunikationsbranschen. Maria Hazard, pr-strateg på Obeya. Har arbetat med lobbying, pr och opinionsbildning i över tio år och hjälpt företag, organisationer och myndigheter att driva sina sakfrågor.

Delta: Anmäl dig genom att skicka ett mejl till canan.yasar@obeyapr.se senast två veckor innan kursstart, den 22 augusti respektive den 31 oktober. 

 

Lobbying och opinionsbildning

En kurs för dig som vill påverka beslut eller få upp din fråga på den politiska dagordningen. Vi ger dig konkreta verktyg för hur du gör en korrekt lägesanalys, läser av det politiska läget och initierar kontakt med politiker och beslutsfattare. Du får lära dig att ta fram en strategi och konkret handlingsplan samt hur du framför dina konkreta åsikter till beslutsfattare för att underlätta deras arbete.

Kursinnehåll
- Introduktion. Vad är lobbying och opinionsbildning?
- Politisk analys. Hur görs en kartläggning på bästa sätt?
- Strategi. Hur ska vi gå till väga? Hur görs en konkret handlingsplan?     
- Opinionsbildning. Hur skapar du engagemang för din fråga?

Kursen vänder sig till dig som är vill börja arbeta på ett mer strukturerat och strategiskt sätt med opinionsbildning och lobbying. Hur görs en korrekt nulägesanalys, vem eller vilka bör du påverka för bästa utfall och hur skapar du ett tryck underifrån för din sakfråga?

Datum: 26 september, 9.00–13.00. Kursen ges också den 28 november, 9.00–13.00. Frukost och lunch ingår.

Antal deltagare: För att få en bra dynamik i gruppen ser vi att det är minst fem deltagare och max tio.

Kursavgift: 6 000 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor innan kurstillfälle debiteras hela kursavgiften.

Kursledare: Amne Ali, pr-strateg på Obeya. Har suttit i kommunfullmäktige i Stockholm i fyra år och suttit som riksdagsledamot våren 2018. Amne har arbetat med strategi och opinionsbildning. Maria Hazard, pr-strateg på Obeya. Har arbetat med lobbying, pr och opinionsbildning i över tio år och hjälpt företag, organisationer och myndigheter att driva sina sakfrågor.

Delta: Anmäl dig genom att skicka ett mejl till amne.ali@obeyapr.se senast två veckor innan kursstart, den 12 september respektive den 14 november.

peter-berko-270649-unsplash.jpg

Kostnadseffektiv kommunikation

austin-chan-275638-unsplash.jpg

Den här kursen ger dig praktiska kunskaper i verktyg som underlättar din vardag och strategier på hur du kan förvalta din kommunikationsekonomi på bästa sätt. Tyngden ligger på digital kommunikation då det ofta är den som är mest kostnadseffektiv.

Kursinnehåll
- Introduktion. Vad innebär kostnadseffektiv kommunikation idag?
- Kampanjer. Hur tar man fram en kommunikationskampanj?
- Verktyg. Vilka praktiska verktyg finns för film, bild och grafik och hur gör man konkret?
- Engagemang i sociala medier. Vad krävs och hur gör man?

Passar dig som kommunikatör på en organisation eller företag med begränsade resurser, både vad gäller tid och pengar. Hur får man ut sitt budskap kostnadseffektivt, när är rätt tajming och vilka bra gratisverktyg finns det för att skapa film, bild och grafik?

Datum: 3 oktober, 9.00–12.00. Kursen ges också den 21 november, 9.00–12.00. Frukost ingår.

Antal deltagare: För att få en bra dynamik i gruppen ser vi att det är minst fem deltagare och max tio.

Kursavgift: 5 000 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor innan kurstillfälle debiteras hela kursavgiften.

Kursledare: Anna-Carin Zackari, pr-konsult på Obeya med stort fokus på digital kommunikation. Bakgrund från bland annat Röda Korset. Maria Hazard, pr-strateg på Obeya. Har arbetat med pr i över tio år och skapat publicitet åt företag, organisationer och myndigheter med olika stora plånböcker.

Delta: Anmäl dig genom att skicka ett mejl till anna-carin.zackari@obeyapr.se senast två veckor innan kursstart, den 19 oktober respektive den 7 november.